Integritetspolicy

Vilka personuppgifter vi samlar in och varför vi samlar in dem

Vi samlar in information som hjälper oss att tillhandahålla en tjänst till dig som medlem i föreningen, det inkluderar:

  • Email
  • Tele/mobilnummer
  • Namn
  • Kontaktuppgifter
  • Personnummer
  • Bankkonto

Hur samlas informationen in?

Ditt medlemskap i föreningen ligger till grund för de personuppgifter som föreningen behandlar. Informationen samlas in från överlåtelsehandlingar, pantsättningshandlingar från bank samt frivilligt lämnade uppgifter så som till exempel kontonummer vid autogiro eller återbetalningar. Till frivilliga uppgifter hör även E-mailadresser och telefonnummer

Hur används informationen?

Dina uppgifter används för att kunna förse dig med hjälp vid:

  • felanmälan 
  • avisering av årsavgifter
  • avtalsutskick
  • informationsutskick
  • betalningsinformation i linje med denna policy.

 

Vi kommer inte samla in mer information än vi behöver för att uppfylla lagkrav eller tillhandahålla våra tjänster till dig.

Hur länge lagras information?

Vi har redovisningskrav som gör att vi behöver hålla en del av din information i upp till 7 år enligt bokföringslagen. Därefter så kommer den raderas, men viss information i form av styrelseprotokoll samt medlemsregister och överlåtelsehandlingar skall enligt bostadsrättslagen sparas så länge föreningen finns kvar.

Med vilka delar ni min information med?

Dina personuppgifter kommer att hanteras av styrelsen, personal i föreningens organisation, förvaltare av ekonomi samt fastighet, revisorer, försäkringsbolag samt övriga underentreprenörer som skall utföra arbete hos dig eller som på något sätt berör dig. I övrigt kommer ingen tredje part ha tillgång till dina uppgifter så länge inte lagen kräver det.

Vi har rutiner på plats för att säkerställa att dina personuppgifter hanteras tryggt och säkert i enlighet med den allmänna dataskyddsförordningen. Vill du ha mer information om hur vi hanterar dina uppgifter kontaktar du någon i styrelsem, genom att klicka här.

Vad är mina rättigheter?

Rätt till information: Du kan begära att få en kopia på de personuppgifter vi har om dig.

Rätt till rättelse: Vi vill säkerställa att din information är uppdaterad och korrekt. Du kan begära att få din information rättad eller borttagen om du anser att den är inkorrekt.

Rätt till radering: Du kan begära att vi ska radera dina personuppgifter. Vi får inte radera uppgifter som lagen kräver att vi behåller.

Dataportabilitet: Du kan be oss att flytta dina personuppgifter från vår IT miljö till någon annan, antingen ett annat företag eller till dig. Detta gäller inte uppgifter som lagen kräver att vi behåller

Ta tillbaka samtycke: Du kan ta återkalla ditt samtycke till att dela din information om den inte krävs för att uppfylla lagar och regler.

Klagomål: Du kan lämna ett klagomål till datainspektionen om du anser att vi behandlar dina personuppgifter i strid med dataskyddsförordningen.

Hur kan jag använda mina rättigheter?

Om du vill använda någon av dina rättigheter så kontaktar du oss via e-post som finns längst ned i denna policy. Om du vill lämna ett klagomål till datainspektionen så behöver du kontakta dem.

Om du önskar få ut kopia på vissa eller alla dina personuppgifter skickar du en skriftlig förfrågan till oss via en blankett. Vi kan avvisa förfrågningar som är orimligt repetitiva, överdrivna eller uppenbart ogrundade. Lagstödet för denna rättighet med registerutdrag finner du i artikel 15 i Dataskyddsförordningen. Registerutdraget lämnas på begäran och är gratis en gång per år.

Kommentarer

När besökare lämnar kommentarer på webbplatsen samlar vi in de uppgifter som visas i kommentarsformuläret samt besökarens ip-adress och user agent-sträng som hjälp för detektering av skräpmeddelanden.

Cookies

Om du lämnar en kommentar på vår webbplats kan du välja att spara ditt namn, din e-postadress och webbplatsadress i cookie-filer. Detta är för din bekvämlighet för att du inte ska behöva fylla i dessa uppgifter igen nästa gång du skriver en kommentar. Dessa cookie-filer gäller i ett år.

Om du besöker vår inloggningssida kommer vi att sätta en tillfällig cookie för att undersöka om din webbläsare accepterar dem. Denna cookie innehåller inga personuppgifter och den försvinner när du stänger din webbläsare.

När du loggar in kommer vi dessutom att skapa flera cookie-filer för att spara information om din inloggning och dina val för utformning av skärmlayouten. Cookie-filer för inloggning gäller i två dagar och cookie-filer för layoutval gäller i ett år. Om du kryssar i ”Kom ihåg mig” kommer din cookie att finnas kvar i två veckor. Om du loggar ut från ditt konto kommer cookie-filerna för inloggning att tas bort.

Om du redigerar eller publicerar en artikel kommer en extra cookie-fil att sparas i din webbläsare. Denna cookie-fil innehåller inga personuppgifter utan anger endast inläggs-ID för den artikel du just redigerade. Den gäller under 1 dygn.

Om du besöker vår inloggningssida kommer vi att sätta en tillfällig cookie för att undersöka om din webbläsare accepterar dem. Denna cookie innehåller inga personuppgifter och den försvinner när du stänger din webbläsare.

När du loggar in kommer vi dessutom att skapa flera cookie-filer för att spara information om din inloggning och dina val för utformning av skärmlayouten. Cookie-filer för inloggning gäller i två dagar och cookie-filer för layoutval gäller i ett år. Om du kryssar i ”Kom ihåg mig” kommer din cookie att finnas kvar i två veckor. Om du loggar ut från ditt konto kommer cookie-filerna för inloggning att tas bort.

 

Om du redigerar eller publicerar en artikel kommer en extra cookie-fil att sparas i din webbläsare. Denna cookie-fil innehåller inga personuppgifter utan anger endast inläggs-ID för den artikel du just redigerade. Den gäller under 1 dygn.

Hur du kan kontakta oss

Om du har några frågor angående denna policy eller hur vi använder din information, eller dina rättigheter så kan du kontakta styrelsen.

Kontakta via mail

Kontakta styrelsen